sunnuntai, huhtikuu 30, 2017
   
Tekstin koko

Mika Säilä

Perustaja

Mika Säilä, sulka- ja kaukalopalloileva insinööri ja perheenisä Helsingistä, jonka perheeseen kuuluu kaunis vaimo, urheilullinen tytär, asunto-osake, laiska kultainen noutaja, vireä FWB-tamma ja bensamoottorinen ÄRjy farmari Volvo. Ennen niin äksy ärripurri äänensä kohottaja, nykyään siivo mies ja toisenlainen aivan.

Työhistoria

1988 Perusinsinööri

80-luvun lopulla opintojen jälkeen Siemens Osakeyhtiöön. Alkajaisiksi perusinsinöörin hommia projektointia ja projektien käyttöönottokoulutusta.

1990 Myyntireiska

Teollisuuden tuotemyynti laitevalmistajien osalta sekä teollisuuden jälleenmyyntiverkoston käynnistäminen. Siemensin Simatic-automaatiojärjestelmän käyttäjäkerhon perustaminen. Kerho toimi menestyksekkäästi parin vuoden ajan.

1995 Kansainvälinen tuotelanseeraus ( Saksa )

Maailman automaatiojärjestelmien markkinaykkösen, Simaticin,  uuden sukupolven lanseeraus.

1998 Siemens Automation & Drives markkinointipäällikkö

Palattuani Suomeen perustettiin aivan uusi positio, teollisuuspuolen markkinointipäällikkö.

2001 Teollisuuden tuotemyynnin Myyntijohtaja / Asiakaspalvelun strateginen suunnittelu

Seuraavien vuosien aikana sitten käynnistin Siemensin aktiivisen CRM-järjestelmän käytön ja organisoin myynnin ja jakelukanavat uudelleen. Asiakkuuksien systemaattinen hoito ja pienasiakkaiden siirtäminen jälleenmyyntiverkoston hoitoon olivat isoimmat muutokset vabhaan tapaan toimia. Resurssien kohdistaminen oikein oli asian ydin. Nämä linjaukset ovat yhä pienillä viilauksilla käytössä.

Samaan aikaan olin vastuussa myös teollisuustoimialan markkinoinnista.

Myös tuotemyyntiä tukevan asiakaspalvelun strateginen suunnittelu ja raportointivastuu päämiehelle osittain oli vastuullani. Tuossa vaiheessa ei tunnit enää vuorokaudessa riittäneet, joten myynnin johtohommat sai jäädä. Keskityin itseäni eniten kiinnostavaan osa-alueeseen, markkinointiin. Asiakastuen strategisessa suunnittelussa olin yhä tiiviisti mukana. Asiakaspalvelu on nimittäin loistava tiedonlähde sille, millä kärjellä markkinointiviesti tuli laatia ja mikä oli asiakkaalle oikeasti tärkeää.

2005 Siemens Osakeyhtiön markkinointijohtaja

Kun teollisuuden markkinointikonsepti oli todettu toimivaksi, päätettiin kaikki Siemensin markkinointiosaamisen keskittää yhteen koriin. Perustettiin koko taloa palveleva 14 hengen in-house markkinointi / mainososasto, joka oli vastuussa koko osakeyhtiön markkinointitoiminnoista.

2008 Yksityisyrittäjä

Koska suuressa kansainvälisessä yrityksessä ei luomiskyky ja itsensä toteuttaminen päässyt kukkimaan, oli yksityisyrittäjyys luonnollinen jatko. Uuden luominen ja vanhojen toimintamallien ravistelu on ollut intohimoni työuran alkumetreiltä saakka. Nyt on aika jakaa kokemusta myynnin ja markkinoinnin johtotehtävistä, myynnin ja markkinoinnin integraatiosta, CRM-järjestelmän jalkauttamisen vaikeuksista,  koti- ja kansainvälisestä tuote- ja palvelulanseerauksista sekä asiakaspalveluiden tuotteistamisesta.

Vuosien aikana painopisteeksi on muodostunut erilaiset lojaliteettiohjelmat ja asiakastyytyväisyyden parantaminen eri organisaatioiden toiminnan integroimisella.

Joten

Kuule vänskä. Mis sie tarvitset oikei hyvvää miestä ? Täs siul on sellaane.

Linkkejä:

Linkedin: http://www.linkedin.com/in/mikasaila