sunnuntai, kesäkuu 25, 2017
   
Tekstin koko

Epäkohdat

Markkinointia ei oteta vakavissaan

Markkinoinnin kuvitellaan olevan hanskassa kun on palkattu juuri koulusta valmistunut kokematon henkilö markkinointiassarin postille tai sitten jollekin on nimetty markkinointivastuu otona.

Ei epäilystäkään, ettei juuri valmistuneet ole hyviä tuoreine oppeinensa mutta fakta on, ettei kokemusta saa kuin tekemällä. Usein tämä henkilö toimii samalla jonkun johtajan tai osaston sihteerinä. Mitä kummallisimmat toiveet tilaisuuksista, kampanjoista, mainoksista jne jne lykätään markkinointi-henkilön harteille, jolla ei ole oikeita yhteistyökumppaneita eikä kokemusta. Yhteistyökumppanit löytyvät useimmiten googlettamalla ja kaikki ne asiat, jotka voi jotenkin kyhätä kasaan office-pakettia hyödyntämällä, kyhätään. Jos sinä olet joutunut tuohon tilanteeseen, niin älä ujostele ottaa yhteyttä.

Meillä on yhteistyökumppaniverkostossa iso joukko hyviksi alallaan koettuja yrityksiä ja maan mainioita freelancereita.

Sokerina pohjalla käytössämme on alan parhaat työkalut ja kokemusta vaikka sinulle jakaa.

 

   

Organisaation yhteistä säveltä ei ole varmistettu

Yhä useampi yritys myy tuotteitaan myös / vain jakelukanavien kautta. Tämä tarkoittaa, että myyntiorganisaationa ei ole pelkästään oma henkilökunta. Tämähän taas tarkoittaa vaikeuksia koko asiakasrajapinnassa toimivien koulutuksen suhteen. Erityisesti kansainvälisesti toimivilla yrityksillä on haasteita saada opit perille jokaiseen maailman kolkkaan. Uuden tuotteen, palvelun tai konseptin ominaisuuksien koulutus kaikille myyjille ja jakeluverkostolle tai huolto-organisaatiolle yhtäaikaisesti onnistuu parhaiten oikein toteutetulla e-learnin oppimisympäristöllä.

Ajasta ja paikasta riippumaton webin yli toimiva kouluttautuminen eii ole pelkästään kustannustehokas tapa vaan myös trendikkään ympäristöystävällinen vaihtoehto.

Eikä kyseessä ole oltava aina myyntikoulutus. Yrityksen uusien toimintatapojen, strategian tai arvojen lanseeraus onnistuu yhtä hyvin. Kiinnostuitko saamaan oppitunnin e-learningista ? Ensimmäinen tunti on ilmainen.

Koulutusko kallista ? Kokeileppa osaamattomuutta.

   

Myynti ja markkinointi kulkevat omia polkujaan

Myynti ja markkinointi huitelevat useimmissa firmoissa aivan omia teitään.

Tavoitteet eivät tue yhteistoimintaa eikä sisäinen tiedonkulku pelaa. Monesti käy niin että myyjät kuulevat kampanjan olemassaolosta siinä vaiheessa kun asiakas ottaa yhteyttä. Tai näkevät mainoksen samaan aikaan telkkarista tai ammattilehden sivuilta kuin asiakkaatkin. Sitten ihmetellään joukolla missä meni vikaan kun asiakaskohtaamiset jäivät tuloksettomiksi.

Toimintamallien määrittelyllä ja oikeiden työkalujen hyödyntämisellä saadaan eri organisaatiot kulkemaan samaan suuntaan kohti uusia asiakkuuksia.

Tarvitsetko kompassin ?

Meiltä löytyy.

   

Myynnin kannustinohjelmat puuttuvat

Myynnin kannustinohjelmista puhuttaessa ensimmäisenä kuulee puhuttavan bonuksista, myyntipalkkioista tai sitten jonkun konsultin pitämistä myynnin motivointipäivistä.

Harvoin on mietitty, ettei motivoituneet myyjät mitään motivaattoria tarvitse henkeä nostattamaan. Motivointia tarvitsee ne laiskimmat ja mukavoituneimmat. Eli taas mennään kuin koulussa heikoimpien ehdoilla. Miten olisi , jos ensikerralla otettaisiin aivan uusi lähestyminen motivointiin. Pistetään kisa myyntiliidien kotiuttamisesta. Kuka saa kaupan aikaan parhaalla prosentilla saamistaan liideistä. Pistetään myyntiprosessi seurantaan ja pisteytetään suoritukset. Rakennetaan intranetmainen kampanja-CRM jossa kaikki näkevät toistensa pisteet. Kukaanhan ei todennäköisesti halua olla viimeinen.

Mitenkäs tuollainen kertakaikkisen loistava mikstuura keppiäja porkkanaa potkitaan pystyyn ?

Ota yhteyttä niin kerrotaan.

   

Digitaalisten työkalujen hyödyntäminen on lapsenkengissä

Internet on ollut jo ihan oikeasti myynnin ja markkinoinnin työkaluna ainakin 15 vuotta.Digitaalisen median mahdollisuuksien hyödyntäminen on kuitenkin aivan lapsen kengissä. Velipojan vuonna 1999 väsäämät staattiset sivu  ovat monella B2B-yrityksellä vieläkin varoittamassa asiakkaita lähestymisestä. Hintakaan ei nykyään ole enää este saada kunnon sivuja yritykselle. Sivujen päivityksen yhteydessä mausteeksi monitorointi sivujen trafiikista ja joku kertomaan, miten saaduista tiedoista suodatetaan ihan oikeita liidejä myynnin pureskeltavaksi. Vielä jälkiruuaksi ripaus Google-mainontaa ja sähköinen uutiskirje kertomaan uusista kujeistanne niin nassikatkin tykkää.

Helppoa ja hauskaa.

Jos kuitenkin tuntuu, että kaikkien noiden kolmi- ja nelikirjaimisten lyhenteiden keskellä sormi menee suuhun, ota meihin yhteyttä ASAP. Tehdään kaupat avaimet käteen periaatteella.

   

Tilaisuuksien kutsuprosessi tökkii

Kutsujen normaali kutsuprosessi. Fiirma päättää pitää kekkerit parhaille asiakkailleen. Tilaisuuteen on varattu 100 yksikköä rahaa. Toimitusjohtaja antaa sihteerilleen hommaksi hoitaa homma himaan. Koko 100 yksikköä budjetoidusta summasta pannaan tilaan, hyviin sapuskoihin ja konjamiiniin ja viimeisen päälle mainioihin esiintyjiin. Sellainen pikku juttu vaan yleensä unohtuu, ettei hienollakaan tilaisuudella ole mitään virkaa jos siellä ei ole oikeita asiakkaita. Kutsulistatkin on repäisty todennäköisesti sieltä asiakastietojen kaatopaikalta eli CRM:stä ja kutsut lähetetään sihteerin omasta Outlookista. Sentään toimarin nimmarilla varustettuna. Jos pikkuisenkin tuntui pistoa sydämmessä niin ennen seuraavia kemuja ota yhteyttä ja katsotaan miten kutsuprosessi pitää oikeasti tehdä.

   

Hävittyjen kauppojen oikeita syitä ei selvitetä

Myyjiltä kysyttäessä hävityn kaupan syyt löytyvät normaalisti hinnasta, toimitusajasta tai sopimattomasta tekniikasta.

Mitäpä jos tämän itsearvioinnin kylkiäisieksi otettaisiin selvää siitä, mitä asiakkaat ovat mieltä. Jospa syy olikin vaikkapa epäselvässä tarjouksessa, yhteyshenkilön tavoitettavuudessa, lupauksien pitämättömyydessä, tarjouksen tulematta jäämisessä, myyjän persoonassa tai vaikkapa firman kuralla olevassa maineessa. Tuon kun selvittää ja tiedot laittaa vielä reaaliaikaisesti päivittyvänä verkkoon niin luulisi myyntijohdon olevan kiinnostunut. Osataampa puuttua jatkossa epäkohtiin ja tiedetään koulutustarpeet.

Tämähän kuulostaa liian hyvältäollakseen totta ? Totta se kuitenkin on. Ota yhteyttä niin kerrotaan lisää.

   

Asiakkaan ostokäyttäytymisen ymmärrys puuttuu

Asiakastyytyväisyyskyselyt ovat ihan jees tutkimuksia. Tiedetäämpä ainakin syyt, miksi omat asiakkaat ovat tyytyväisiä. Jos itsellä sitten on vaikkapa 10% markkinaosuus niin luulisi kiinnostavan myös sellainen juttu, miksi 90% asiakkaista ei ole meidän asiakkaita. Siihen on olemassa vallan verraton tutkimusmenetelmä. Noudattelee hyvin pitkälle AIDA-prosessia.

  • Mikä on tunnettuutemme potentiaalisessa asiakaskunnassa ( TOMA ) ?
  • Miten tunnettuus muuttuu harkinnaksi ?
  • Kuinka harkinta muuttuu ensimmäiseksi ostoksi?
  • Mikä saa ensimmäisen oston muuttumaan asiakkuudeksi.

Fantastista ! yhteyttä ja ota selvää mistä tarkemmin on kyse.

   

Lähtötilanteen selvittäminen unohtuu innostuksessa

Liian usein kampanjat saavat alkunsa jonkun päättävän tahon hetkellisestä päähänpistosta. Tavoitteet kyllä on aina asetettu mutta ideaa lähdetään toteuttamaan illman lähtötilanteen kartoitusta. Adhoc - single shot ovat omiaan kuvaamaan kampanjan luonnetta. Hienommissa piireissä puhutaan taktisesta markkinoinnista. Kyse on kuitenkin pitkälti samasta asiasta. Päähänpistoon perustuvasta kertaluontoisesta suunnittelemattomasta toimintamallista.

Olisiko kerrankin syytä selvittää lähtötilanne ennen toimintaa.

Silläkin uhalla, että saadaan selville värähtääkö viisari suuntaan tai toiseen vaiko ei ollenkaan.

   

CRM on pelkkä puhelinluettelo

Useissa yrityksissä CRM-järjestelmä toimii käytännössä puhelinluettelona, jota ei päivitetä juuri koskaan. Kuitenkin koko liiketoiminnan tulisi pyöriä ajantasalla olevien rekistereiden ympärillä. Päivitettyjen tietojen lisäksi asiakkuudenhallintajärjestelmä kannattaa ottaa nimensä mukaisesti asiakkuuden hoitamisen toimivaksi työkaluksi.

Toimivan asiakasrekisterin lisäksi CRM:mäinen toiminta vaatii mahdollisesti koko yrityksen toimintakulttuurin muutosta. Asiakkuuksien luokitukset, asiakasryhmien segmentoinnit, vastuuhenkilöiden määrittämiset, asiakkuussuunnitelmat ovat teknistä osa-aluetta.

Isompi muutos on saada asiakasrajapinnassa toimivat käyttämään työkalua tekemisen tehostamiseksi. Mustat vihot eivät voi jatkossa olla tärkeän asiakastiedon tallennuspaikkoja. Tiedon jakaminen ja tekemisten vastuuttaminen asiakkuuksista vastaaville on homman ydin.

Kiinnostaisiko vaihtaa ajatuksia asian tiimoilta. Keitä kaffeet ja leivo pullaa niin ollaan kohta kolkuttelemassa ovella.

 

   

Sivu 1 / 2